Kurkuma gebruiken bij ontsteking: een heel goed idee

Steeds meer mensen raken bekend met kurkuma als natuurlijke ontstekingsremmer. Dat is een goede zaak, want kurkuma werkt ontzettend goed bij ontstekingen. Dat blijkt ook uit verschillende studies.

Kurkuma is een natuurlijke pijnstiller met geneeskrachtige eigenschappen. Wil je weten of kurkuma ook iets voor jou is? Lees verder om alles te ontdekken over dit bijzondere specerij en de helende werking van kurkuma bij ontstekingen.

Even kort: wat is kurkuma?

Misschien ben je nog niet bekend met kurkuma, laat staan met kurkuma als krachtige ontstekingsremmer. Daarom leggen we je kort uit wat het eeuwenoude ‘superfood’ kurkuma is.

Een specerij van de plant Curcuma Longa

Kurkuma (spreek uit: koer-koe-ma) is een specerij van de plant Curcuma Longa. Het is familie van gember en staat ook bekend als Indiase geelwortel, curcumine of koenjit. Vroeger noemde men het ook wel tarmeriek. Dat komt van het Engelse woord ‘turmeric’.

Gemalen kurkuma heeft een gele kleur en een enigszins bittere smaak. Waarschijnlijk heb je het al wel eens geproefd, zeker als je van de Indiase keuken houdt. Kurkuma zit namelijk vaak in kerriepoeder en gerechten als curry.

Een specerij met een geneeskrachtige werking

Kurkuma staat niet alleen bekend als kleurrijk en smaakvol. In India gebruiken ze geelwortel ook al duizenden jaren vanwege de geneeskrachtige werking. Kurkuma wordt bijvoorbeeld gebruikt als medicijn in de Ayurveda en de oude Chinese geneeskunde.

In India en andere delen van Azië gebruiken ze geelwortel om het lichaam te zuiveren. Het heeft een positieve invloed op de spijsvertering en wordt regelmatig gebruikt bij de behandeling van bijvoorbeeld eczeem, candida, reuma, artritis en artrose.

Nieuwsgierig geworden naar de kracht van kurkuma?

De voordelen van kurkuma bij een ontsteking

Ontstekingen kunnen overal in je lichaam ontstaan. Vooral bij chronische aandoeningen spelen ontstekingen een grote rol. Hier wordt natuurlijk niemand blij van. Het zorgt voor veel ongemakken en heeft een grote invloed op je leven.

Verschillende studies uit de westerse wetenschap laten zien dat kurkuma een gunstig effect heeft bij chronische ontstekingen. Dat weten ze in India natuurlijk al veel langer. Laten we eens inzoomen op de voordelen van kurkuma bij ontstekingen.

Kurkuma als pijnstiller

Ontstekingen gaan vaak gepaard met veel pijn. Denk maar aan ontstekingen in de gewrichten, zoals artritis of artrose. Dat kan je sterk beperken in het dagelijks leven.

Om de pijn te verlichten, kiezen de meeste mensen voor pijnstillers als paracetamol of ibuprofen. Op de lange termijn kan dit echter ook weer zorgen voor vervelende nevenwerkingen.

Kurkuma is een natuurlijke pijnstiller. Uit studies blijkt dat het effect vergelijkbaar is met een paracetamol. Het innemen van bijvoorbeeld kurkuma poeder, kurkuma capsules of een kurkuma supplement vermindert je pijn en vergroot je beweeglijkheid.

Kurkuma als ontstekingsremmer

Kurkuma is niet alleen effectief als pijnstiller, maar ook als natuurlijke ontstekingsremmer. Dit komt door de actieve stof curcumine, ook wel curcuminoïden genoemd.

Curcumine remt kleine en laaggradige ontstekingen. Het is een sterke antioxidant en daarnaast ook antibacterieel. De curcuminoïden in kurkuma bieden zo een natuurlijke ondersteuning voor het immuunsysteem.

Er zijn door de jaren heen duizenden onderzoeken gedaan naar de actieve stof curcumine. De helende werking van dit stofje lijkt vrijwel eindeloos. Er zijn tot op heden maar liefst meer dan 600 voordelen van de medicinale en therapeutische werking van curcumine bekend.

Curcumine helpt met name om je natuurlijke afweer in stand te houden. Zo zorgt het stofje voor een goede bescherming van je lichaam. Kurkuma inzetten is dus een uitstekend alternatief voor niet-natuurlijke ontstekingsremmers.

Kurkuma als geneesmiddel

In verschillende oosterse culturen scharen ze curcumine onder de geneesmiddelen. Kurkuma ondersteunt namelijk een gezonde spijsvertering en helpt om klachten aan je maag en darmen te voorkomen. Daarnaast is het een natuurlijke ontgifter voor je lever.

Hoe dat zit? Nou, kurkuma helpt bij de vertering van vetten. Hiermee heeft het wederom een ontstekingsremmende werking. Curcumine gaat namelijk ontstekingen in de darmwand tegen. Daarnaast voorkomt het winderigheid en helpt curcumine bij een opgeblazen gevoel.

Kurkuma is hiernaast ook nog eens bloedverdunnend. Het helpt om de samenklontering van bloedplaatjes te voorkomen en het draagt bij aan een verlaging van het cholesterol. Zo is kurkuma dus ook een natuurlijk alternatief voor bloedverdunners.

Kurkuma bij artrose en artritis

Voor mensen met artrose of artritis kan kurkuma een groot verschil maken. Bij artrose ontstaan er ontstekingen in de gewrichten en er is sprake van slijtage van het kraakbeen. Bij de meeste patiënten is er sprake van aanhoudende en toenemende pijn.

Artrose ontstaat meestal in de knie, heup of duim. Het kraakbeen verandert langzamerhand in een gewricht en dat zorgt voor pijn en stijfheid, bijvoorbeeld tijdens het opstaan. Bewegen helpt tegen de pijn, maar op oudere leeftijd wordt dat steeds lastiger.

Vanuit de reguliere zorg krijgen mensen vaak paracetamol of ontstekingsremmende pijnstillers voorgeschreven. Steeds meer mensen kiezen echter voor natuurlijke pijnstillers. Uit verschillende studies blijkt dat curcumine hierbij een uitstekende optie is.

Kurkuma bij chronische ontstekingen

Voor mensen met chronische ontstekingen kan kurkuma ook veel betekenen, omdat het immers ontstekingsremmend werkt. Symptomen van een chronische ontsteking zijn vaak zwelling, roodheid, pijn en voortdurende vermoeidheid.

Bij een chronische ontsteking is er sprake van een langdurige of terugkerende ontsteking. Het is een reactie van je lichaam op een prikkel van buitenaf of schade aan je weefsel. Voorbeelden van chronische ontstekingen zijn chronische pancreatitis, COPD of de ziekte van Crohn.

Omdat curcumine ontstekingen remt, ondersteunt bij vermoeidheid en de spieren en gewrichten soepeler maakt, is kurkuma aanbevolen voor mensen met chronische ontstekingen.

Wil je zelf de ontstekingsremmende kracht van kurkuma ervaren?

Bij welke chronische klachten werkt kurkuma goed?

Waarschijnlijk heb je het inmiddels wel door. De wortel van de Curcuma Longa biedt een heleboel natuurlijke gezondheidsvoordelen. Bij de volgende klachten kun je kurkuma inzetten:

• Bij chronische ontstekingen
  • Bij allerlei gewrichtsklachten
  • Bij voortdurende vermoeidheid
  • Bij aanhoudende maag- en darmklachten
  • Bij opkomende hart- en vaatziekten
  • Bij aanhoudende zwellingen
  • Bij ontsteking van de lever

Hoe neemt je lichaam kurkuma het beste op?

Je kunt kurkuma op verschillende manieren tot je nemen. Je kunt het bijvoorbeeld verwerken in je maaltijd, drinken als thee, tot je nemen als poeder of kiezen voor capsules. Maar wat werkt nou het beste?

Wij raden je aan om te kiezen voor supplementen met kurkuma. Dat zorgt voor de beste opname en zo profiteer je optimaal van de medicinale werking van curcumine. Hoe dat zit, dat leggen we je graag uit.

Kurkuma in je eten en drinken

Als je meer kurkuma tot je wil nemen, kun je er voor kiezen om een heleboel curry te gaan eten. Of je kunt je de hele dag thee van kurkuma drinken. Het blijkt echter dat je lichaam de actieve stoffen van curcumine op deze manier maar beperkt op kan nemen.

De opneembaarheid van kurkuma in je eten en drinken is van nature vrij laag. Het maakt dan ook niet uit of je een enorme hoeveelheid kurkuma neemt. Als je de grens van opname bereikt, zal je lichaam de rest afscheiden. En dat is natuurlijk zonde.

Kurkuma met peper

Er zijn wel manieren op de opname van curcumine in je lichaam te verhogen. Sommige deskundigen raden aan om kurkuma te mengen met vers gemalen zwarte peper en olijfolie. Je kunt hier ook sinaasappelsap aan toevoegen om er een dressing van te maken.

Door deze combinatie van kruiden, specerijen en oliën verhoog je de opname. De actieve stoffen kunnen zich zo beter hechten en blijven langer in je lichaam. Toch blijkt deze aanpak voor veel mensen toch net iets te omslachtig.

Kurkuma in een supplement

Gelukkig kan het veel makkelijker. Wij raden je ons revolutionaire voedingssupplement met de ongeëvenaarde MyCell-technologie aan: Dr. Melius Orange. Deze technologie zorgt ervoor dat het lichaam de natuurlijke voedingsstoffen tot 99% beter opneemt.

Dr. Melius Orange bevat kurkuma, frankincense en vitamine C. De kurkuma in Dr. Melius Orange is tot wel 264x krachtiger is dan de varianten die normaal verkrijgbaar zijn en het wordt goed opgenomen door het lichaam.

Dankzij de combinatie van kurkuma, frankincense en vitamine C krijgt je systeem een geweldige boost. Dr. Melius Orange is daarom een uitstekende keuze voor iedereen die last heeft van ontstekingen.

Ontstekingen? Kies voor Dr. Melius Orange met kurkuma

Kurkuma is met recht een ‘superfood’. Het draagt bij aan een gezonde spijsvertering, remt chronische ontstekingen en verlicht pijnklachten. Steeds meer mensen met chronische ontstekingen, reuma, artrose of artritis kiezen voor kurkuma in plaats van de gebruikelijke pijnstillers.

Dr. Melius Orange maakt het makkelijk om kurkuma op een snelle en effectieve manier tot je te nemen. Daarnaast heb je profijt van de ideale combinatie met frankincense en vitamine C. Begin vandaag en ervaar zelf de positieve invloed!