Chronische pijn in spieren en gewrichten

In Nederland hebben meer dan 3 miljoen mensen last van chronische pijn in spieren en gewrichten. Hierbij gaat het om vormen van reuma als artrose en artritis , maar ook over fibromyalgie.

Chronische pijn in spieren en gewrichten is natuurlijk niet prettig. Daarnaast hebben veel mensen weinig weet van deze chronische aandoeningen. Daarom vertellen wij aan de hand van veelgestelde vragen alles over dit onderwerp.

We gaan het hebben over de oorzaken, symptomen en gevolgen van chronische pijn in spieren en gewrichten. Tot slot geven we je ook tips. Hoe kun je bijvoorbeeld het beste omgaan met de pijn? En wat is een goed en natuurlijk hulpmiddel? Lees verder voor alle antwoorden.

Ben je op zoek naar natuurlijke hulpmiddelen om chronische pijn in spieren en gewrichten te verlichten?

Wat is chronische pijn in spieren en gewrichten?

Als pijn in spieren en gewrichten langer dan drie maanden aanhoudt en niet reageert op medische behandelingen, dan gaat het om chronische pijn. Het woord ‘chronisch’ geeft aan dat het terugkerende, aanhoudende en langdurige klachten betreft.

Lees er meer over in ons blog artikel: “Wat is chronische pijn?”

Wat zijn de symptomen van chronische pijn in spieren en gewrichten?

Chronische pijn in spieren en gewrichten gaat vaak gepaard met ontstekingen. Al in de Romeinse tijd hanteerden ze vijf kenmerken om ontstekingen vast te stellen: pijn, zwelling, warmte, roodheid en stijfheid.

Als we de symptomen van chronische aandoeningen aan spieren en gewrichten als artrose, artritis en fibromyalgie combineren, komen we tot de volgende klachten:

• Last van stijfheid, zwellingen en pijn in de gewrichten.
  • Last van spierpijn en krachtverlies in de spieren.
  • Last van vermoeidheid, lusteloosheid en slaperigheid.
  • Last van hoofdpijn, vergeetachtigheid en concentratieverlies.
  • Last van stemmingswisselingen of depressieve gevoelens.
  • Last van darmkrampen en buikpijn.

De pijn in de gewrichten treedt vaak zowel aan de linkerkant als de rechterkant van het lichaam op. De meeste mensen krijgen last van de rug, nek, schouders, heupen, knieën of duimen.

Met name ‘s ochtends zijn de stijfheid, zwellingen en pijn het ergst. Ook zonder belasting kan het gewricht al pijn doen. Bewegen kan de gewrichten soepeler maken, maar dat gaat soms lastig. De stijfheid en de pijn beperken je hier immers bij.

Bij de meeste mensen met chronische gewrichtsontsteking treden de klachten wisselend op. Soms gaat het een periode beter en dan gaat het weer een periode minder goed.

Ervaar je deze symptomen? Ontdek hoe Dr. Melius Orange kan helpen!

Waar komt chronische pijn in spieren en gewrichten vandaan?

Klachten aan spieren en gewrichten ontwikkelen zich langzaam. Daarom is het in eerste instantie lastig om de klachten vast te stellen en tot een diagnose te komen.

Ziekenhuizen geven aan dat het onbekend is waarom mensen reuma krijgen. Wel lijken overbelasting, overgewicht en erfelijkheid een rol te spelen. In de ene familie komt reuma vaker voor dan in de andere.

Ook bij fibromyalgie, een een aandoening waarbij je last hebt van langdurige pijn in je spieren en bindweefsel, is de oorzaak nog onbekend. Er zijn geen afwijkingen in je spieren of bindweefsel te vinden. Fibromyalgie is hierdoor ook moeilijk vast te stellen.

Welke vormen van chronische gewrichtspijn bestaan er?

Er bestaan in Nederland meer dan honderd aandoeningen die onder de noemer reuma vallen. De symptomen van deze aandoeningen komen grotendeels overeen. Toch zijn er verschillen. Globaal onderscheidt men de volgende vormen van reuma:

• Artrose
  • Reumatoïde artritis

Artrose

Artrose is de meestvoorkomende reumatische aandoening. Bij artrose verslechtert het kraakbeen in de gewrichten. Het kraakbeen wordt steeds dunner en zachter. Daarnaast kunnen stukjes kraakbeen afbrokkelen en in de gewrichtsvloeistof terecht komen.

Het gevolg is wrijving tussen botten, vergroeiing van de botten en ontstekingen aan je gewrichtskapsels. Dit zorgt voor pijn, zwelling en stijfheid. Met name ‘bot-op-bot’ contact ervaren mensen als zeer pijnlijk.

Reumatoïde artritis

Reumatoïde artritis is een auto-immuunziekte, waarbij er ontstekingen in de gewrichten ontstaan. Door een storing in het afweersysteem maken mensen met artritis bepaalde eiwitten aan die ontstekingen veroorzaken in pezen, spieren en gewrichtskapsels.

De ontstekingen leiden tot de aanmaak van meer vocht door het slijmvlies. Dat zorgt weer voor vervelende zwellingen. Op deze manier neemt de pijn in de gewrichten nog verder toe. Door de voortdurende ontstekingen gaan de gewrichten op deze manier achteruit.

Fibromyalgie

Bij fibromyalgie zit de pijn in het bindweefsel en de spieren. Hierbij is geen vorm van ontsteking of fysieke beschadiging. Het is ook geen chronische ziekte. Toch brengt het vaak wel chronische pijn, stijfheid, krachtverlies en slaapproblemen met zich mee.

Veel mensen met fibromyalgie hebben een verhoogde spierspanning. Een veelgehoorde theorie is dat er bij mensen met fibromyalgie iets misgaat tussen de hersenen, de spieren en bepaalde stoffen die de spieren aansturen. Mogelijkerwijs heeft het ook te maken met een andere verwerking van prikkels en pijnprikkels.

Hoe wordt de diagnose fibromyalgie gesteld?

Van bovenstaande reumatische aandoeningen is er over fibromyalgie nog het meeste onbekend. De aandoening is moeilijk aan te tonen, omdat aanvullende onderzoeken als röntgenfoto’s of bloedonderzoek niets zeggen over fibromyalgie.

Een reumatoloog sluit eerst andere ziektes uit, alvorens de diagnose fibromyalgie te overwegen. Uit een optelsom van je pijnklachten en symptomen kan uiteindelijk de diagnose fibromyalgie worden gesteld.

Welke behandelingen zijn er voor chronische pijnklachten?

Reumatische aandoeningen zijn volgens Nederlandse ziekenhuizen helaas nog niet te genezen. Wel kun je in overleg met een huisarts, reumatoloog, behandelend arts of fysiotherapeut proberen om je klachten te verminderen.

De meeste artsen schrijven eenvoudige pijnstillers als paracetamol of ontstekingsremmende pijnstillers als ibuprofen voor. Het is ook mogelijk om meer medicatie te slikken in de vorm van reumaremmers.

Bij alle medicijnen is het wel zo dat er vervelende bijwerkingen mogelijk zijn. Onderzoek daarom altijd of voorgeschreven medicijnen goed samen gaan.

Hoe kun je het beste omgaan met chronische pijn in spieren en gewrichten?

Uiteraard kun je ook zelf aan de slag gaan om je pijn te verlichten, je spieren sterk te houden en je gewrichten soepel te maken. Hieronder zetten we een aantal veel voorkomende vormen van zelfzorg op een rij.

Maak je spieren sterker door te bewegen

Lichaamsbeweging blijft altijd belangrijk. Als je spieren, pezen en gewrichten in beweging blijven, dan blijft je lichaam actief. Het stimuleren van je bewegingsapparaat is een goede manier om niet ‘vast te roesten’.

Uiteraard moet je het niet forceren en door je spierpijn en gewrichtspijn heen gaan. Om op een goede manier te blijven bewegen, is fysiotherapie aan te raden. Een fysiotherapeut geeft tips voor een goede lichaamshouding en verantwoorde oefeningen mee.

Zorg voor voldoende slaap als herstel

Slaap is een belangrijke voorwaarde voor herstel. Als je veel chronische vermoeidheid ervaart, is het belangrijk om hier aan toe te geven. Dankzij goede nachtrust komt je lichaam in de herstelstand.

Slapen gaat soms juist moeilijker bij mensen met reuma. Ook hier kun je met verschillende behandelaars verbetering in aanbrengen. Er zijn bijvoorbeeld slaapcoaches die mensen met reuma en slaapproblemen helpen om meer rust te krijgen.

Verzorg je lichaam met supplementen

Uiteraard is het ook heel belangrijk om op je eten en drinken te letten. Het dagelijks leven put veel mensen met een chronische ziekte uit. Het is heel belangrijk om je lichaam weer met de juiste stoffen aan te vullen.

Met goede voedingssupplementen is het makkelijk om je lichaam een efficiënte boost te geven. Het zal je wellicht verbazen hoeveel kracht natuurlijke hulpmiddelen je kunnen geven. Het kan voorkomen dat nieuwe klachten optreden en bestaande klachten verminderen.

Nog meer tips? We hebben ook een blog geschreven met tips hoe je kunt leven met chronische pijn.

Dr. Melius Orange als natuurlijk hulpmiddel bij chronische pijn

Onze aanrader voor mensen met chronische pijn in spieren en gewrichten is Dr. Melius Orange. Dit revolutionaire voedingssupplement bevat kurkuma, frankincense en vitamine C. Dat is een ideale combinatie voor sneller herstel, remming van ontstekingen en meer energie.

Dr. Melius Orange is gemaakt met de ongeëvenaarde MyCell-technologie. Hierdoor neemt het lichaam de natuurlijke voedingsstoffen tot 99% beter op.

Geloof niet alleen op ons woord. Probeer Dr. Melius Orange zelf en voel het verschil!