Kurkuma lijkt vele voordelen voor de gezondheid te hebben. Wil je weten welke? Wij zetten alle potentiële gezondheidsvoordelen van kurkuma op een rij.

De krachtige wortel van de Curcuma Longa-plant

Kurkuma, ook wel Indiase geelwortel, koenir of koenjit genoemd, is een specerij. Het komt uit de wortel van de Curcuma Longa-plant. Kurkuma heeft een gele kleur en een mild bittere smaak. Het is een populaire specerij in Indiase gerechten, maar staat ook bekend om z’n geneeskrachtige eigenschappen.

Indiase geelwortel wordt al eeuwenlang gebruikt als middel om allerlei ziektes en kwalen te verhelpen. In de traditionele Chinese geneeskunde en de Indische ayurveda speelt het een centrale rol. Nog niet elk effect is wetenschappelijk bewezen, maar veel onderzoeken laten gunstige effecten zien.

De veelzijdige voordelen van Indiase geelwortel

Kurkuma bevat het werkzame bestanddeel curcumine. De natuurlijke stof curcumine bestaat vervolgens uit curcuminoïden. Dat zijn de werkzame stoffen die dit bijzondere kruid zo interessant maken. Ze blijken een veelvoud aan positieve effecten in het lichaam op gang te brengen.

Laten we alle gezondheidsvoordelen die in verband gebracht worden met kurkuma eens opsommen. Daarna gaan we elk voordeel in meer detail bespreken. Hier komt de indrukwekkende lijst van potentiële voordelen:

1. Het heeft ontstekingsremmende eigenschappen
  2. Het is een krachtige antioxidant
  3. Het is een natuurlijke pijnstiller
  4. Het draagt bij aan een gezonde spijsvertering
  5. Het heeft een positief effect op hart en bloedvaten
  6. Het bevordert de gezondheid van de hersenen
  7. Het ondersteunt het immuunsysteem
  8. Het heeft een positief effect op je huid
  9. Het reguleert de bloedsuikerspiegel
  10. Het heeft een gunstig effect op je stemming

Waar is kurkuma goed voor? Een heleboel dus! Bijna iedereen heeft dus baat bij een beetje extra kurkuma. Laten we het eens per punt doornemen. Wie weet kies jij er straks ook voor om te profiteren van de geneeskrachtige eigenschappen van de wortel van de plant Curcuma Longa.

Het is trouwens aan te raden om eerst een zorgprofessional te raadplegen voor je een nieuw supplement neemt. Dat geldt vooral als je medische aandoeningen hebt of medicijnen gebruikt. Ook zijn er meer wetenschappelijke onderzoeken nodig over het effect van kurkuma bij zwangere vrouwen en borstvoeding.

Een natuurlijke ontstekingsremmer

Als het lichaam wordt geconfronteerd met bedreigingen of verwondingen, is ontsteking een natuurlijke reactie om genezing op gang te brengen. Als ontstekingen echter chronisch worden, kan het leiden tot weefselschade en bijdragen aan verschillende ziekten.

Curcumine heeft de eigenschap om moleculen die chronische ontstekingen bevorderen te verstoren. Het heeft dus een ontstekingsremmende werking. Op deze manier oefent de stof curcumine een kalmerende invloed uit op het lichaam, wat het genezingsproces ondersteunt en mogelijk ongemak verlicht.

Een krachtige antioxidant

Curcumine is ook een krachtige antioxidant. Antioxidanten beschermen het lichaam tegen vrije radicalen. Dat zijn agressieve stoffen die oxidatie in het lichaam veroorzaken. Hierdoor kunnen weefsels en cellen beschadigd raken. De wortel van de Curcuma Longa gaat dit effect dus tegen.

Curcumine is ook in staat om elektronen af te staan aan onstabiele vrije radicalen, waardoor ze onschadelijk worden. Dit voorkomt de kettingreactie van celschade die vrije radicalen kunnen veroorzaken. Kurkuma helpt hiernaast de activiteit van de lichaamseigen antioxidant enzymen te verhogen.

Een natuurlijke pijnstiller

Op het gebied van pijnverlichting komt de stof curcumine ook naar voren als natuurlijk alternatief. Farmaceutische pijnstillers gaan vaak gepaard met een reeks vervelende bijwerkingen. Bij een kurkuma supplement heb je daar geen last van. Dat is natuurlijk een groot voordeel.

Curcumine gaat een interactie aan met pijnreceptoren en neurotransmitters. Op die manier biedt het verlichting. De ontstekingsremmende eigenschappen van curcumine kunnen de pijn verlichten voor mensen die worstelen met aandoeningen als artritis, reuma en reumatoïde artritis.

Een gezonde spijsvertering

In de traditionele geneeswijzen wordt kurkuma al eeuwenlang gebruikt om een optimale spijsvertering te bevorderen. Door ontstekingen te temperen, kan curcumine aandoeningen zoals het prikkelbare darmsyndroom (IBS) en inflammatoire darmziekten (IBD) verlichten.

Kurkuma extract is in staat om een opgeblazen gevoel tegen te gaan en indigestie te verminderen. Het ondersteunt de algehele gezondheid van de darmen. Hiernaast stimuleert kurkuma vanwege de antioxidatieve werking de bescherming van de darmslijmvliezen tegen oxidatieve stress.

Een positief effect op het hart

Kurkuma bevordert ook het cardiovasculaire systeem, oftewel je hart en bloedvaten. Onderzoek suggereert dat curcumine helpt om de bloedvatfunctie te bevorderen, waardoor de bloedstroom verbetert en het risico op hypertensie afneemt.

Kurkuma verlaagt daarnaast mogelijk de niveaus van het ‘slechte’ cholesterol (LDL) en verhoogt de niveaus van het ‘goede’ cholesterol (HDL). Hierdoor zou curcumine bovendien kunnen helpen bij het handhaven van een gezonder lipidenprofiel. Dat speelt een cruciale rol bij het tegengaan van hart- en vaatziekten.

Een boost voor je hersenen

Curcumine komt ook naar voren als een potentiële versterker van de gezondheid van de hersenen en het geheugen. Op basis van een groeiende hoeveelheid aan wetenschappelijk onderzoek kan het de vitaliteit van de hersenen voeden en heeft het positieve eigenschappen wat betreft de cognitieve functie.

De invloed van curcumine op de gezondheid van de hersenen en het geheugen komt voort uit de veelzijdige interacties met neurale paden en mechanismen. Het zou de groei van de hersenafgeleide neurotrofische factor (BDNF) bevorderen, een eiwit dat geassocieerd wordt met leren en geheugen.

Een sterker immuunsysteem

In het ingewikkelde domein van de immuunafweer, waar ons lichaam de wacht houdt tegen potentiële bedreigingen, komt curcumine naar voren als een potentiële bondgenoot in het ondersteunen van de immuunfunctie. Het kan de immuunrespons van het lichaam versterken.

Onderzoek wijst uit dat curcumine immuunreacties kan moduleren door de activiteit van immuuncellen te beïnvloeden, zoals B-cellen en T-cellen. Hierbij kan ook het risico op auto-immuniteit afnemen. Kurkuma helpt op deze manier dus een evenwichtige immuunrespons te bevorderen.

Een gezondere huid

Op het gebied van huidverzorging komt curcumine ook in beeld als een potentiële zegen. De invloed van curcumine op de gezondheid van de huid berust op zijn veelzijdige eigenschappen, waaronder ontstekingsremmende, antioxiderende en antimicrobiële eigenschappen.

Ontsteking ligt aan de basis van veel huidproblemen, van acne tot eczeem. Door ontstekingen aan te pakken, kan curcumine roodheid, zwelling en irritatie verminderen, waardoor de teint egaler en rustiger wordt. Het kan zelfs het verouderingsproces vertragen en een jeugdige gloed bevorderen.

Een gereguleerde suikerspiegel

Uit onderzoek blijkt ook dat curcumine je bloedsuikerspiegel stabiel houdt. Daarnaast zou curcumine de gevoeligheid voor het hormoon insuline verbeteren. Dit kan de opname van glucose uit de bloedbaan vergemakkelijken. Kurkuma supplementen hebben dus ook hier een meerwaarde.

Daarnaast kunnen de ontstekingsremmende en antioxiderende eigenschappen van curcumine bijdragen aan het verminderen van systemische ontsteking. Dit is een factor die betrokken is bij insulineresistentie en de progressie van diabetes. Kurkuma helpt op deze manier dus mensen met suikerziekte.

Een verbetering van je stemming

Curcumine komt ook naar voren als een potentiële versterker van de emotionele balans. Onderzoek suggereert dat de ontstekingsremmende en antioxiderende eigenschappen van curcumine een rol spelen bij het verminderen van al dan niet chronische ontstekingen en oxidatieve stress in de hersenen.

Deze factoren zijn in verband gebracht met stemmingsstoornissen, zoals depressieve gevoelens en angst. Daarnaast voegt het vermogen van curcumine om neurotransmitters zoals serotonine en dopamine te moduleren nog een laag toe aan het stemmingsverhogende potentieel.

Toe aan een krachtig kurkuma supplement: kies Dr. Melius Orange!

Ben je na het lezen van al die potentiële voordelen toe aan een kurkuma supplement met de krachten uit de wortels van de plant Curcuma Longa? Dan hebben wij een mooie aanrader voor je: Dr. Melius Orange. Dit voedingssupplement bevat kurkuma, frankincense en vitamine C.

Die krachtige mix neem je tot je in de vorm van geconcentreerde druppels. Je lost de druppels op in een glas water, thee of sap. Geen gedoe dus meer met verse kurkuma, gedroogde kurkuma, kurkuma capsules, kurkuma thee of nog erger: een theelepel kurkuma poeder. Daar krijg je alleen maar een droge mond van.

Kies voor een krachtig curcumine supplement dat tot wel 20 keer beter en sneller door het lichaam wordt opgenomen. Al veel Nederlanders ervaren de voordelen van Dr. Melius Orange. Ervaar nu ook zelf waar kurkuma goed voor is en profiteer van de vele geneeskrachtige eigenschappen!